کد خبر: ۵۲۰۸
۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰

کیش و مات قهرمان جهان

سلما همتیان بعد از حضور درخشان در مسابقات شطرنج استان و کشور در سال‌۱۴۰۱ طعم حضور و قهرمانی در مسابقات بین‌المللی شطرنج اندونزی را چشید.

در خردسالی استعداد و تمرکز بسیار زیادی داشت و خانواده با درک این موضوع، ورزش شطرنج را مناسب دیدند و او را در باشگاهی ثبت‌نام کردند. استعدادش به‌سرعت شکوفا شد و یکی‌یکی بر سکو‌های قهرمانی جای گرفت. سلما تازه به سن تکلیف رسیده است وعلاقه عجیبی به حجاب دارد؛ به‌طوری‌که وقتی روی سکوی قهرمانی رفت، چادر کوچکش را سرش کرد که این موضوع باعث تشویق حاضران شد.

 

شروع شطرنج در ۴ سالگی

آن‌طور‌که مادر سلما می‌گوید، او عاشق بازی‌های فکری است. زمانی‌که خیلی کوچک بوده، در حل این نوع بازی‌ها مهارت خاصی داشته و با فکر، روش حل مسئله و بازی را در کمترین زمان ممکن پیدا می‌کرده است. سلما در چهارسالگی معما‌هایی را حل می‌کرد که بچه‌های هشت‌ساله هم نمی‌توانستند حل کنند. خانواده برای پرورش استعداد سلما، او را در کلاس شطرنج محل سکونتشان در محله سعدآباد ثبت نام کردند.

خود سلما می‌گوید: انتخاب درست خانواده سبب شد به شطرنج علاقه‌مند و جذب این ورزش فکری و مهیج شوم. با اینکه این ورزش در ابتدا برایم بیشتر جنبه سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت را داشت، به‌مرور زمان، جدی و مهم شد و از شش‌سالگی به‌صورت حرفه‌ای شطرنج را شروع کردم.

 

کسب افتخارات ملی و بین‌المللی

سلما طی دو سال ورزش حرفه‌ای، علاوه‌بر موفقیت در مسابقات داخلی، با کسب مدال طلای مسابقات بین‌المللی شطرنج، افتخارات خود را کامل کرده است. خودش می‌گوید: دو یا سه‌ماه از شروع شطرنج حرفه‌ای‌ام گذشته بود که جواز حضور در مسابقات استان را گرفتم.

خانواده و مربی‌ام قبل‌از شروع مسابقات گفتند اگر رتبه نیاوردی، مهم نیست؛ فقط سعی کن نفر آخر نشوی. من مقام دوم مسابقات شطرنج را به دست آوردم. سال‌۱۳۹۹ در مسابقات کشوری شطرنج شرکت کردم و در آنجا نیز مقام ششم مسابقات را کسب کردم و با همین رتبه به اردوی تیم ملی دعوت شدم.

سلما همتیان بعد از حضور درخشان در مسابقات شطرنج استان و کشور در سال‌۱۴۰۱ طعم حضور و قهرمانی در مسابقات بین‌المللی شطرنج را که درکشور اندونزی برگزار شد، چشید. او می‌گوید: سال ۱۴۰۱ در هشت‌سالگی برای حضور در مسابقات بین‌المللی شطرنج به جاکارتا در اندونزی رفتم.

در شروع مسابقات کمی استرس داشتم، اما از همان ابتدا با خودم گفتم همان چیزی که دوست دارم برایم اتفاق خواهد افتاد و اگر هم نشد، خیالم راحت است که تلاش کرده‌ام. از حریفانم ترسی نداشتم و بعد‌از شکست چند‌نفرشان از‌جمله قهرمان شطرنج جهان که اهل اندونزی بود، در مرحله نهایی، رتبه اول و مدال طلای مسابقات را به دست آوردم.

او در حال حاضر، روزانه چهار تا شش‌ساعت از وقتش را صرف تمرینات شطرنج می‌کند تا آمادگی لازم برای حضور درمسابقات جهانی شطرنج را داشته باشد. سلما در مسابقات بین‌المللی اندونزی با چادر روی سکو رفت و مدال طلای خود را دریافت کرد. او چادر را انتخاب کرده، چون معتقد است که چادر، حجاب برتر برای یک زن مؤمن و دختر مسلمان ایرانی است.

ارسال نظر